Tema: Negara Kita
Tajuk: Merdeka!Merdeka!Merdeka!
Masa: 8.40pagi -9.40 pagi
S.Pembelajaran : 3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan betul.
Objektif Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran dan pengajaran murid
dapat :
i.) Membina ayat tunggal berdasarkan gambar.
ii.) Menjawab soalan dalam bentuk ayat tunggal lengkap.
Aktiviti Pembelajaran:
Seti nduksi
(5minit)
|
1. Murid mencantum gambar Jalur Gemilang.
2. Murid meneka nama Jalur Gemilang tersebut.
|
BBM
Gambar
EMK
Intrapersonal
Kerativiti dan inovatif
|
Langkah 1
(10minit)
|
1. Murid menyaksikan lagu Jalur Gemilang.
2. Murid menyanyi bersama guru.
|
BBM
Lagu Youtube
TMK
Youtube
EMK
Kreativiti dan Inovatif
Nilai (Patriotisme)
|
Langkah 2
(15minit)
|
1. Murid menjawab lima solan berdasarkan gambar.
2. Contoh:
Apakah Nama bendera ini?
Nama bendera ini Jalur Gemilang.
Jalur Gmeilang mempunyai berapa warna?
Jalur Gemilang mempunyai empat warna.
|
BBM
Slaid Powerpoint (soalan)
TMK:
Slaid Powerpoint
Ilmu :
Pendidikan Moral
|
Langkah 3
(15minit)
|
1. Murid salin semua jawapan dalam jadual yang disediakan.
2. Murid membaca ayat yang ditulis.
|
BBM
Jadual Ayat
|
Penilaian/Pentaksiran
(10minit)
|
1. Murid salin lima ayat lengkap semula dalam buku latihan.
|
EMK
Interpersonal
|
Penutup
(5minit)
|
1. Murid menyanyi semula lagu Jalur Gemilang.
|
TMK:
Slaid Powerpoint
Ilmu :
Pendidikan Moral
|
Refleksi
|
5 daripada 7 orang murid dapat membina ayat tunggal.
2 daripada 7 orang murid perlukan bimbingan berterusan dan pengukuhan.
|
No comments:
Post a Comment